SSC Tuatara når 475 km/t inden rekordforsøget slipper op for vej 


Se SSC Tuatara nå 475 km/t inden rekordforsøger slipper op for vej
Foto lånt fra Topgear.com

Selvom SSC’en ikke er nær så hurtigt, som den oprindeligt blev hævdet at være, er Tuatara’en kommet tættere på 300 mph (svarende til ca 483 km/t) og accelererer stadig hårdt, når føreren trykker på speederen

Her 10 måneder efter, hvor SSC måtte indrømme, at bilen aldrig nåede 331 mph, (omregnet til ca 533 km/t) som man oprindeligt hævdede, har bilfabrikanten forsøgt at rehabilitere sit omdømme.  Først genvandt de den officielle hastighedsrekord med et tovejsgennemsnit på 282,9 mph (omregnet til 455 km/t), uden at slå Bugatti Chirons 304,7 mph (490 km/t) envejsrekord.  Og nu rykker SSC Tuatara’en tættere på 300 mph, hvilket muligvis sætter Chirons envejsrekord hastighed inden for rækkevidde.

På SSCs nyeste video viser Tuatara, der sprinter op til de 295 mph (475 km/t) ved Space Floridas Launch and Landing Facility. Bilen er stadigvæk accelererende ved de 295 mph, men SSC hævder, at bilen løb tør for plads. I videoen kan du måske ane, hvor svært det er for chauffør Larry Caplin at holde bilen rolig på vej op mod de 475 km/t.

Virksomheden gjorde sig også meget umage for at sikre, at dette løb er valideret, og inviterede Racelogic (producenterne af Vbox-virksomhederne bruger til at måle præcis hastighed, og som vi bruger til at måle omgangstider ved vores banebegivenheder) til at observere og verificere sine data.  Næste gang, hvis virksomheden kan få Tuatara over 300 mph, vil den sikre sig, at den har sine tal lige.  Men mens Racelogic-teknologien hævder, at SSC er det eneste, der er i stand til at krydse den grænse, har mindst én bilproducent slået dem til bunds, selvom SSC-grundlæggeren Jerrod Shelby ikke genkender det.