Audi R8 V10 GT RWD er begyndelsen til enden


Audis modeller med V10 motor er ved at være en epoke blot. Hvilket vil sige, at bilproducenten med de 4 ringe fra begyndelsen af 2023, med modellen R8 V10 GT RWD kommer med den absolut sidste nyhed i den motorklasse.

Audi R8 V10 GT RWD
Foto: audi.com

R8’eren vil kun blive produceret i 333 eksemplarer, hvoraf 150 ryger af dem over Atlanten til USA og prisen vil i Europa begynde ved små 1,7 millioner kroner før skattefar forhøjer prisen en anelse mere.

Audi R8 V10 GT RWD

Den velkendte 5,2-liters motor er blevet tunet til at levere 602 hk, hvilket er det samme output som den 4-hjulstrukne R8’er og gør GT’en til Audis mest kraftfulde baghjulsdrevne produktionsbil. Audi forventer at GT’en klare de 0-100 km/t på 3,4 sekunder og får en tophastighed på 320 km/t.

R8’ens 7-trins dobbeltkoblings automatik har man også om kalibreret for at levere et hurtigere gearskift, mens et nyt baghuls moment giver føreren mulighed for at justere indgrebet af den elektroniske stabilitetskontrol. Der er syv trin af Torque Rear at vælge imellem, hvor hvert niveau giver bilen lyst til at overstyre mere.

Audi R8 V10 GT RWD

I specifikationer taber R8 V10 GT 20 kilo sammenlignet med standard R8 V10 RWD coupé, hvilket bringer egenvægten ned til 1.570 kg. Dette blev opnået med 20″ tommer letvægts alufælge med Michelin Pilot Sport Cup 2-dæk, keramiske bremsekalibre, en kulfiberforstærket plastikstabilisator og lette skålsæder.

GT adskiller sig visuelt fra andre R8-modeller ved helt sorte bogstaver og emblem, en ny frontsplitter, adskillige flaps både på forreste og bageste skærme, den bageste diffuser og en bagvinge med svanehalsstøtter. Indsugningsmanifolden er ligeledes malet sort.

R8’eren bliver til af få i de 3 standardfarver, mat Suzuka Gray, Tango Red Metallic og Daytona Gray Metallic. Det sort-røde interiør samt de røde sikkerhedsseler er en hyldest til den originale R8 GT fra 2012. Af andet standardudstyr omfattes ligeså et sportsudstødningssystem, Audi Laser Lights, Dynamic Steering, Bang & Olufsen lydsystem og en diamantsyet headliner med syningen i rødt. Det unikke bilnummer af de 333 vil blive præget ind i carbon på midterkonsollen.

Audi har ikke udtalt noget om at R8 vil dø sammen med V10’en, selvom rygterne peger på, at den helt udgår næste år. Men bliv ikke overrasket, hvis Audi lancerede en Spyder-version altså med åben top af GT før det, som det var tilfældet med den tidligere generation af R8 GT. Audi planlægger angiveligt en efterfølger, men med en elektrisk drivlinje og sandsynligvis et nyt navn.

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *