![](https://amazingcars.dk/wp-content/uploads/2022/11/Rimac-Nevera_1.png)
Rimac Nevera opnåede en tophastighed på 412 km/t på en tysk testbane, som virksomheden hævder er en rekord for produktion af elektriske køretøjer.
Bag rattet sad Rimacs cheftest- og udviklingskører Miro Zrnčević på Automotive Testing Papenburg-banen i Papenburg, Tyskland. Den ovale bane blev valgt af Rimac til tophastighedsforsøget på grund af dets 3,8 kilometer lange lige bane.
![](https://amazingcars.dk/wp-content/uploads/2022/11/Rimac-Nevera_3.png)
Den største udfordring var efter sigende, overgangen fra banens kurvede sving til langsiden med maksimal hastighed. Men med hele 250 km/t forlod han svinget i rekordforsøget, og frigav Neveras’ens alle 1.914 hk og 2360 Nm el-motor.
Tophastigheden blev opnået på gadelovlige Michelin Pilot Sport Cup 2R-dæk, med skarp overvågning af en Michelin-tekniker, Idet disse dæk kun er godkendt til tophastigheder på 350 km/t.
Rimac har selv udgivet en video af rekordforsøget, med de 412 km/t som bilen opnåede. Tjek det ud nedenfor.
Tilbage i 2021 satte Rimac også en ¼ mile-rekord (402,33 meter) for produktionsbiler med Nevera’en. YouTuber Brooks Weisblat opnåede en tid på 8,58 sekunder og en tophastighed på 269,6 km/t på en californisk dragracing bane.
Nevera er produktionsversionen af C_Two som første gang blev vist i 2018, og den har nu næsten matchet de 415 km/t, som Rimac påstod at tophastigheden ville være for konceptversionen. Produktionen startede i juli, hvor den første af bilerne gik til den tidligere Formel 1 verdensmester Nico Rosberg. Nevera er opgivet til at have en rækkevidde på 460 km.
![](https://amazingcars.dk/wp-content/uploads/2022/11/Rimac-Nevera_2.png)
![](https://amazingcars.dk/wp-content/uploads/2022/11/Rimac-Nevera_4.png)
![](https://amazingcars.dk/wp-content/uploads/2022/11/Rimac-Nevera_5.png)
![](https://amazingcars.dk/wp-content/uploads/2022/11/Rimac-Nevera_6.png)