Den aller sidste Lamborghini med benzinmotor


Lamborghini Huracán Sterrato teaser
Alle billeder her lånt fra: Motor1.com

Når den internationale kunstmesse ”Art Basel” åbner dørene den 1. december 2022 i Miami vil Lamborghini præsenterer en ”højt-kørende” (oversat fra engelsk fra ”High-riding”) Huracán, som samtidig også bliver en bil, der bekræftes at være bilproducentens sidste med udelukkende en forbrændingsmotor.

Lamborghini Huracán Sterrato teaser

For startende med Aventador-efterfølgeren, forventet lancering 2023, som vil være en V-12 plug-in hybrid, vil de fremtidige Lamborghini’er have en form for elektrificering. Superbilproducenten planlægger nemlig kun at lade sit fulde udvalgspakke bestå af elektrificerede biler allerede fra 2024.

Dette vil muligvis gøre den kommende ”High-Rider” Huracán til en vigtig bil for brandet, især i samleres øjne.

Rygter om denne offroad-fokuseret superbil fra Lamborghini går næsten et årti tilbage til den Gallardo-baserede Italdesign Parcour-koncept, men tilbage i 2019 blev tingene lige pludselig mere alvorlige, da Lamborghini rullede Huracán Sterrato-konceptet ud.

Lamborghini har bekræftet planerne om en produktionsversion af konceptet tilbage i juli, og afsløringen er blevet bekræftet for kunst-udstillingen i Miami, der løber fra 1. – 4. december i år.

Og bliv endelig ikke overrasket, hvis bilen ender med at blive kaldt en Huracán Sterrato, ligesom konceptbilen. Sterrato kan oversættet til det italienske ord “snavs”, hvilket peger på, at denne model er ideel til jordbaner i rally-stil og andre ru overflader. (Indlægget fortsætter under billedgalleriet)

Teaser-billeder fra juli måned viser en ”High-Riding” Huracán med de samme skærmfenders og kørelys som på konceptbilen. Motorkræfterne kommer fra den velkendte 5,2-liters V-10, hvis ydelse sandsynligvis vil matche de 631 hk som vi kender fra Huracán Tecnica, som havde sin debut tidligere på året.

Der er mange købere som er på udkig efter superbiler, som de faktisk kan køre hele året rundt, samt køre uden frygt for, at huller i vejene gør større skader på bilen. Det er sikkert også grunden til, at Porsche gør klar en ”High-Riding” 911, og mon ikke at andre vil være hurtige til at hoppe med på denne trend – især da superbilsalget fortsætter med at vokse på nye markeder, hvor vejforholdene ikke altid er de bedste.