AmazingCar tester: Polestar 2


Er du en af de personer som ikke er særlig interesseret i biler, så har du helt sikkert aldrig hørt om bilmærket Polestar.

I sidste uge havde jeg muligheden for, at komme ud og prøvekøre Polestar 2, som bliver den første model fra kinesiske Geely (Geely-koncernen ejer bl.a. svenske Volvo) på det europæiske marked. Polestar 2 er en rendyrket og 100% elektrisk bil, som vi nok kommer til at se meget til på de danske veje i løbet af 2022. Med sit udseende og interiør som næsten er en tro kopi af Volvo’s XC40 er det med stor sandsynlighed at Polestar 2 render ind i en popularitet blandt kommende danske elbilkøbere. Med konkurrenterne Tesla, Mustang og VW har de efter min mening formået at tænke kvaliteten ind langt bedre end de øvrige. Dette kombineret med et konkurrencemæssig lavere prisniveau. Godt nok var testbilens pris tæt på den halve million kroner, men dette fordi den var spækket med alt fra udstyrslisten. Når året skifter til 2022 burde Polestar ha’ skruet en del på programmet, så en mindre model (dvs et mindre batteri og en anelse mindre udstyr) kommer ned i omkring kr. 300.000,-

Testbilen kørte selvom, at jeg ikke har haft lejlighed til at prøve mange forskellige elbiler til at sammenligne med, som en drøm. Med de forskellige køresettings som gjorde mig fortrolig med bilen ganske hurtigt. 

Polestar 2 er opgivet til at have en rækkevidde på 470 km, hvilket er en anelse mindre end et par af konkurrenterne. Men med en 2/3-del opladningstid på blot 30 minutter ved en 150 kW hurtig ladestation, så opvejes dette.

Når den så er blevet opladet, er det blot at nyde turen. En af de store overskudsagtige muligheder er accelerationen og dens momentet som giver dig et lille diskret spark bagi og flytter den 2,1 tons tunge elbiler fra 0-100 km/t på 4,7 sekunder, hvilket, og jeg taler af erfaring, føles vanvittig hurtigt. Drejningsmomentet i den 408 hestekræfters og 4-hjulstrukne semi SUV er på 660 Nm og topfarten er opgivet til 204 km/t. At jeg tillader mig at kalde det en semi SUV, beror helt og holdent på at den ikke helt har den højde som er en SUV værdig. Men “Who Cares”, jeg er vild med den, uanset denne uoverensstemmelse. 

Polestar’en kan altså andet end at race afsted. For med en helt rolig kørsel, er det muligt at køre helt uden at anvende bremsepedalen. Blot flyt foden fra speederen og bilen vil bremse ned samtidig med at den regenerer strømmen. 

Polestar er helt og aldeles med på den grønne bølge. Dette fik jeg at føle hos Via Biler Volvo i Vallensbæk, idet brochure og lign., ikke udleveres fysisk. Men i stedet er det muligt at læse alt på nettet samt endvidere også “kun” at købe den på nettet. 

Er din nysgerrighed på Polestar 2 også vækket til live. Så book en prøvetur HER! – Jeg tror altså ikke du vil fortryde det😉

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *