Dette indhold er sponsoreret
Der er kun en håndfuld bilmærker i verden, der har samme prestige, som Lamborghini. Den majestætiske bil, der i Danmark kun eksisterer i nogle få hundrede biler, er en af de mest mytiske og prestigefyldte bilmærker i verden. I Danmark er Leasing den mest brugte finansieringsform af Lamborghini’en, da den er så dyr og registreringsafgiften er så høj i Danmark, at du ikke kan finde nogen udgaver af bilen til under et par millioner kroner. Lamborghini har præsenteret den ene fantastiske bil efter den anden fra Gallardoen og Murciélago til Aventador og Huracan. Det er en drømmebil for mange, og derfor fortæller vi i denne artikel om, hvordan bilmærket fra Bologna startede og hvordan fremtiden ser ud for Lamborghini. Vi beretter om skænderiet, der endte med at Lamborghini blev født og fortæller fun facts om bilmærket. Til sidst fortæller vi lidt om, hvor Lamborghini er i dag. Læs med og bliv klogere på den majestætiske bilproducent fra Italien, der med sine sportsvogne og racerbiler er verdenskendt.
Startede med et skænderi med Enzo Ferrari
Lamborghini blev grundlagt i 1963 af Feruccio Lamborghini, der på daværende tidspunkt var en meget succesfuld traktorproducent. Han var desuden meget glad for sportsvogne og ejede indtil flere italienske sportsvogne. Heriblandt en Ferrari, der på et tidspunkt fik problemer med koblingen. Derfor kørte Ferrucio til Ferraris hovedværksted og krævede at se skaberen til bilen – Enzo Ferrari selv. Ferraris grundlægger nægtede at mødes med Ferrucio Lamborghini, da han ikke mente, at en traktorproducent havde nogen som helst forstand på sportsvogne. Denne fejltagelse blev dyrere end Enzo Ferrari havde regnet med, for Ferruccio Lamborghini blev så fornærmet og trodsig, at han gjorde det til hans livs mission at bygge en bedre sportsvogn en Ferrari – og der har du opskriften på, hvordan Lamborghini kom til verden.
Alle modeller navngivet efter tyreracer
Siden Ferruccio Lamborghini kom til verden i 1963 er der sket meget med bilmærket. Det har skiftet hænder et par gange og har både været ejet af Chrysler, Megatech og for nu er det Volkswagen og Audi, der har ejerskabet over bilen og retten til at producere den. Dog er der en ting, der altid har været det samme ved Lamborghini og deres biler. Det er nemlig ikke nogen tilfældighed, at Lamborghinis logo er en tyr – alle de forskellige bilmodeller er nemlig opkaldt efter forskellige tyreracer – det er altså her, hvor Gallardo, Mucielago og Aventador kommer fra.
Lamborghini i 2020 – Crossovers og el-biler på vejene
Der er sket meget fra dengang, hvor Lamborghinier blev bygget i Ferruccios egen garage og til i dag. I dag er det som nævnt VW, der har ejerskabet over bilen og porteføljen af biler ser derfor også markant anderledes ud. Her der der både blevet plads til en Crossover-SUV i form af Lamborghini Urus, ligesom der også bliver pønset på El-bils-variationer af Lamborghinierne. Dog er der naturligvis også de mere ikoniske sportsvognsmodeller med Aventador og Hurácan som nuværende flagskibe stadig en del af Lamborghinis