Når man hører navnet Nūrburgring, så ved man at det er ’racerbanen’, som er mange bilentusiaster’s drøm at køre en fejlfri runde på.
Men lige så ofte som det går rigtig godt ude på banen, ligeså hurtigt kan det gå rigtig galt – Selv for en rutineret racerkører. Og det var lige det som skete for Udviklingschauffør Fredrik Sørlie fra det norske tuningsfirma Zyrus Engineering. Fredrik var ude og testkøre en modificeret racerbil Lamborghini Huracán, som Zyrus Engineering har ombygget, så den nu mere er baseret på en Huracán Super Trofeo. Zyrus har i stedet valgt at kalde deres version ’LP1200’ – (Dem som kender Lamborghini’s ”bogstavs/tal-system”, ved så også at de 1200 står for at bilen har 1200 hestekræfter). Da Fredrik er omkring halvvejs på banen og farten ligger på små 210 km/t, eksploderer et af bilens baghjul og sender bilen i spin på banen. Men på grund af Fredrik Sørlies’ rutine og ekstrem hurtige reflekser, får han reddet både sig selv og bilen fra alvorlige skader, idet den helt mirakuløst holder sig fri af barriererne på banen.
Se videoen herunder, hvor Lamborghini LP1200’s dæk eksploderer og bilen tager sig en snurretur på baen
Zyrus har fornyligt indledt jagten på at blive hurtigste Lamborghini på Nürburgring med LP1200’eren. Inden den uheldige dækeksplosion lignede det ellers at man lå til en sluttid på omkring 6:48,56 – Omkring 4 sekunder fra den nuværende rekordholder, Lamborghini Aventador SVJ. Så mon ikke at holdet inden sæsonen slutter, får deres dobbelt-turbo 5,2 liters V10’er LP1200’eren med kulfiberkarosseri, Öhlins-affjedring samt en Xtrac-sekventiel gearkasse kommer med et nyt rekordforsøg – Vi følger spænt med på sidelinjen.