Trods en prislap på 37 millioner danske kroner før skatter og afgifter, er samtlige af de 40 eksemplarer som Bugatti planlægger at bygge af deres nye superbil ”Divo” udsolgt – En pris som trods alt overgår forgængeren Bugatti Chiron med det dobbelte. (Foto: Bugatti.com)
En superbil som egentlig har selvsamme maskineri som Chiron, altså en 8-liters W16 motor med 1.500 hestekræfter og en topfart på hele 420 km/t, hvoraf de første 100 km/t klares på 2,5 sekunder og 200 km/t klares på søle 6,1 sekund – De første potentielle købere havde inden vi andre dødelige fik en smagsprøve ved ”The Quail” Monterey, set den ved et lukket arrangement.
Se i øvrigt den nye Bugatti Divo i videoen herunder
Bugatti Divo er ikke tænkt på samme måde som Chiron bygget til at køre på vejene. Her har ingeniørerne hos Bugatti tænkt ud af boksen og kombineret køreegenskaber og aerodynamik for at få den til at performe endnu bedre på en racerbane. Men det skal ikke afskære kommende ejere for at køre fuldt lovligt på offentlig vej. Det er vist lykkedes ganske fint indtil nu og med nogle justeringer for at få en optimal balance i bilen til at klare svingene optimalt på trackbanen – Dette har dog medført, at man måtte nedjustere tophastigheden til ”kun” 380 km/t
Men hvor mange racerbaner udover Le Mans kommer man over 400 km/t, eller er det det traditionelle 24-timers løb man er ved at gøre klar til? – Personligt synes jeg det er en meget smuk bil, som jeg håber på at jeg en dag får mulighed for at stå ved siden af – Men hvad synes i derude? 😊
Info: Superbilen er opkaldt efter den franske racerkører Albert Divo, som blandt andet vandt det berømte Targa Florio-race 2 gange på de bjergrige veje på Sicilien med Bugatti i slutningen af 1920’erne.
Se flere billeder af den vilde Diva, øh jeg mener Divo herunder
Nihhg
Ghf
Gfgdj
Vjbzd
Kv