Tesla har et populært fjernovervågning og opdatering af deres biler med sit “over air” -system, men de var altså ikke den første bilproducent som har brugt denne feature.
Bugatti havde et lignende system, da de lancerede Veyron i sidste årti og har nu også med bilens efterfølger, den 1.480 hestekræfters voldsomme Chiron, taget det franske mærkes fjerntjenester til det næste level.
Der er så få Chironer – Bugatti vil som bekendt kun bygge 500 enheder. Derfor vil man kunne overvåge alle individuelt. (Foto: motorauthority.com)
Overvågning af dataene fra hver enkelt bil sendes konstant tilbage til Bugatti’s hovedkontor i Molsheim, Frankrig ved hjælp af mobilnetværket, og hvis der skulle være et problem, bliver ejerne kontaktet. Dette kunne f.eks være noget så enkelt som at lade ejeren vide, at trykket i et af dækkene er for lavt, eller hvis problemet er af alvorligere karakter, vil Bugatti sende en af deres “Flyvende læger” for at tilse bilen nærmere.
Chirons system holder øje med omkring 10.000 signaler fra alle dele af bilen, herunder motor, transmission, bremser, lys, aircondition og infotainment. Dataene overføres i realtid, noget der normalt kun kendes i motorsporten. Bugatti kan ydermere også bruge systemet til at lave softwareopdateringer til bilen.
Systemet kan jo ses som et form for overgreb i bilejernes privatliv, så derfor beder Bugatti om en tilladelse fra ejere, før de aktiveres. Bugatti begrænser ligeså også antallet af medarbejdere med adgang til disse data.
Bugattis salgschef Hendrik Malinowski sammenligner systemet med en personlig concierge-service, som man finder på i et luksushotel.
“Med vores telemetriske system kan vi nu hjælpe vores kunder dag og om nødvendigt også om natten med tekniske spørgsmål i forbindelse med deres Bugatti”, forklarede han.