Du skal ikke høre på alle dem som vender tommelfingeren ned til Mercedes-AMG’s Project One-hyperbil. For den ser bare fantastisk ud og ligner noget fra en helt anden verden. Hvis du skal overbevises så tjek lige videoen længere ned i indlægget. (Alle billeder er fra Ethanol Reish’s video)
Tænk dig, at køre rundt i denne smukke hyperbil og vide, at du har en Formel 1-motor, i ryggen. Yep du hørte rigtig – en F1 motor som er den samme motor som Mercedeskørerne Lewis Hamilton og Nico Rosberg vandt deres nylige verdensmesterskabet i.
Desværre får vi ikke motoren at høre endnu, da project One’en i videoen kun kører i elektrisk tilstand.
I stedet for at gå helt i ekstremerne ligesom Aston Martin’s designere valgte med den rivaliserende Valkyrie-hyperbil, så ønskede AMGs designere, at Project One skulle fokusere på komforten og anvendelsesområdet som for en af normale tunede modeller.
Og for dem der tænker, at bilen måske ligner McLaren F1’em, så er det da ikke en dårlig ting, prøv at se på 90’er ikonet Mercedes ‘CLK GTR. Den har også butterfly-dørene og det specielle luftindtag på taget.
Projektet One er dybest set en racerbil med en lille form af almindelighed. AMG mener, at bilen har en chance for at slå “All-time” Nürburgring rekorden på 6: 11.13. Den nuværende rekord som er sat af en produktionsbil på ‘Ring’en er på 6: 47.3, som blev sat af en Porsche 911 GT2 sidste år.
AMG har endnu ikke løftet sløret for alle detaljerne – Men vi ved, at bilen får over 1.000 hestekræfter leveret fra en 1,6 liters turboladet V6’er samt fire elektriske motorer. Motoren bliver parret til en elektrisk motor, der hjælper med at overføre kræfterne til baghjulene. Der er en anden elektrisk motor som er integreret med turboladeren for at hjælpe kompressoren endnu tidligere. Og de 2 sidste elmotorer hjælper med ekstra trækkraft til forhjulene.
Afsløringen af projektet sidste år ved Frankfurt Auto Show bidrog til at fejre AMGs 50 års jubilæum.
Bilens rigtige navn, er endnu ikke afsløret.
Der vil kun blive bygget 275 eksemplarer og de er allesammen solgt inden de er fremstillet. Startprisen for Project One’s kommer ikke til at betyde meget for de købere som har besluttet sag, den er $ 2,8 millioner (omkring 17 millioner kroner, vel og mærket uden de obligatoriske afgifter – Så en Project One eller hvad som den kommer til at hedde på danske plader, gætter jeg på, aldrig kommer til at ske).
De første leverancer sker slutningen af 2018 eller begyndelsen af næste år. Omkring samme tid som Aston Martin starter leverancen af deres Valkyrie.
Hvem tror du vinder giganternes vilde kamp?