Disse biler får flest fartbøder


Fartbøder_1Ikke uventet er det bilejere med en hang til de lidt dyrere bilmodeller, som også får flest fartbøder. I en undersøgelse som er foretaget af FDM, er det bilejere primært med tyske biler som besætter de tre øverste pladser over dem som har fået flest fartbøder det seneste år.

Fartbøder_2FDM har i AutoIndex undersøgelsen fået svar fra 41.000 bilejere, her har næsten hver fjerde BMW-ejer fået en eller flere fartbøder svarende til 24,1 procent. Hvilket også giver dem 1. pladsen foran Audi og Mercedes på henholdsvis 2. & 3. pladsen med 22,5 %.

Top Fem ser således ud:

  1. BMW
  2. Audi
  3. Mercedes-Benz
  4. Volvo
  5. Alfa Romeo

Gennemsnittet af alle de 22 bilmærker som deltog i undersøgelsen ligger på 16 %. Bilejere med en Kia lå nederst i undersøgelsen og altså mest lovlydige i trafikken. Her er det kun 11 % af dem med en sydkoreansk bil som har modtaget en fartbøde.

De fleste bilejere som har modtaget en fartbøde, har fået bøden via fotovogn. Næsten 96 % af de adspurgte, er blevet blitzet af politiets fotovogne. Men noget ganske sjovt er, hvis jeg må ha’ lov, det er at næsten 2 % (1,8 %, svarende til over 700 personer) ikke aner, hvorledes de har fået deres fartbøde.

Fartbøder_3Kigger man på en sjov detalje i undersøgelsen, kører 17 % af dem som har modtaget en fartbøde i en sort bil. Hvorimod bilejere med en grøn bil ligger i bunden med blot 11 %.

Hører man til den gruppe i samfundet, som er beriget med en firmabil, er det over hver fjerde (26%) som har modtaget en eller flere fartbøder. Her ligger gruppen med privatejet biler væsentlig lavere, kun 14 % har modtaget et girokort fra lovens lange arm.

Den sidste kalkule, berører som skrevet i første linje, at jo dyrere bil des flere får også bøder. Så har du en bil til mere end 1/2 million kroner, er du også blandt de 23 % andre som er i den risikogruppen. Er du dog blandt en af dem som “kun” har råd til en bil under 400.000 kr er tallet kun 14 % chance for at have modtaget en fartbøde.

(Alle tallene her, er lånt fra FDM’s medlemsblad Motor 12/2017)

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *