Fremtidens reservehjul – hvordan skal de se ud?


Goodgrip er de altid på udkig efter de næste hjul til Deres samling. Det kræver, at de følger med i udviklingen. Netop i den forbindelse har Ford givet dem et lille glimt af, hvad de tænker om fremtiden for dæk ? eller rettere reservehjul.
De fleste har dem liggende, de er jo nødvendige for at kunne køre videre, hvis uheldet er ude ? eller er de?

Læs historien fra Goodgrip.dk herunder.

Ford Motors chefingeniør David Rohweder, gav til International Tire Exhibition and Conference (ITEC) sit bud på, hvad fremtiden skal tage hensyn til, hvad angår dæk, og hvad det måske kan betyde for udviklingen.

De skal tage hensyn til et utal af markeder, når dækudviklere tester morgendagens dæk. I Nordeuropa er det for eksempel rimelig sikkert at køre ind til siden og få skiftet sit dæk, men tager man til Brasilien, noterer David Rohweder, er der områder, hvor folk er bange for at blive kidnappet og holdt som gidsel. I sådanne regioner skal dækket nærmest kunne hoppe ud af bilen og skifte sig selv ? for det er de færreste der er interesseret i at opholde sig i vejkanten alt for længe.

Den nuværende teknologi

Det mest populære valg nu til dags er det midlertidige reservehjul, som man kan skifte til, indtil man kan få et ordenligt nyt dæk på igen. Mange foretrækker dog også at have et helt almindeligt dæk liggende som reservehjul.

Foldehjul er også en mulighed, hvor man ser en god flok produceret i Europa. Det er et dæk, der er kollapset sammen, så det fylder mindre. Ulempen er, at det kræver en kompressor og tiden til at pumpe det op, hvis det skal bruges ? så det er ikke specielt belejligt at skifte til.

Sealant dæk ? også nogle gange kaldet antipunkterings dæk ? bliver mere og mere populære i Nordamerika, og hvis hullet i dækker er småt nok, er de en rigtig god løsning.

Run flat teknologien blev også kommenteret af Rohweder, der ikke ser luft-fri dæk som en bæredygtig løsning og ikke holder som en løsning til den brede befolkning.

Kan de undværes?

Bilindustrien udvikler sig i takt med samfundet omkring den, og reservedæk er ingen undtagelse. I takt med at befolkningstætheden stiger i byerne, vil man i større grad se biler der er specialudviklet til hvad Rohweder kalder Urban Vehicles. De vil som udgangspunkt ikke skulle bruge reservehjul, men skulle klare sig med et slags nødkit eller have adgang til et værksted tæt på.

Som befolkningen vokser, så vil vi i mindre grad have særlig god plads til bare lige at trække ind til siden i de større byer, og det stiller krav til dækkene fremover.

Brændstofforbrug og økonomi er også med til at præge udviklingen, og fremhæver ønsket om at afskaffe reservehjulet for at være med til at spare på bilens vægt.

?Fremtidens hjul vil ikke ligne det vi ser i dag,? kommenterer Rohweder. Han er ikke sikker på, hvordan de endeligt vil se ud, men han har en vision om, at der skal bruges Smart Materials, der kan tillade et dæk at skifte funktionalitet ? fra lav modstand på de åbne veje til maksimalt vejgreb ved opbremsning eller skarpe sving. Det vil så skifte ved hjælp af eletroniske input fra en computer.

Der er også mulighed for, at der bliver udviklet selvhelende materialer ? hvis den forskning får et gennembrud vil det definitivt være slut med reservehjulet.

Se gerne hvilken teknologi vi ligger inde med til din bil på Goodgrip.dk