I disse dage er alle bilentusiasters øjne rettet mod Schweiz og Geneve Motor Show 2018 – Men bare rolig, der er altså meget andet at kigge på, her i det kolde nord. For blot 4 måneder siden slap KIA en af sine flere nyheder fri i Danmark. Og med nøglerne til sidste uges testbil, den helt nye KIA Stonic 1,4 Premium, har KIA Ishøj – Car Special udfordret mig til at prøve kræfter med topmodellen af deres nye SUV.
En dag som begynder med at lære Stonic’en at kende – Stonic som sjovt nok er, en sammensætning af de to festlige engelske ord ”Speedy” og ”Tonic” – for at se om den har nogle svagheder i forhold til, hvis jeg selv ville erhverve et eksemplar af den pæne bil. Da bilen stadigvæk er forholdsvis ny i gadebilledet og plastret ind i ”Stonic-navnet” vækker den opsigt og får rosende ord for dens udseende med på vejen. Man sidder trygt og behageligt med en god udsigt bag rattet med utallige funktioner i en bil som kører sikkert og komfortabelt.
Alle de kloge som ytre sig om biler, fortæller at salget af de små mikrobiler er faldende og at efterspørgslen på SUV’erne er støt stigende – hvilket kan spores ved blot at åbne for sit fjernsyn og se det store antal bilreklamer for primært, Ja – lige præcis, SUV’er. Så derfor er der banet vej for en bil som KIA Stonic’en. En sportslig, lækker og rummelig bil spækket med ekstraudstyr som jeg ikke troede var mulig at få plads til i den nye SUV. Nu skrev jeg godt nok rummelig, men den har selvfølgelig sine begrænsninger, ikke i lofthøjden, her sidder jeg perfekt både foran og på bagsædet – Men derimod er der smule udfordringer, når jeg med min størrelse (måler ifølge mit pas 1,93 cm) skal sidde på bagsædet bag én, med lige så lange ben. Men det skal altså ikke på nogen måde trække ned i min bedømmelsen af denne KIA Stonic, for de problemer er også i mange andre bilmodeller 🙂
Jeg havde håbet lidt på, at ugens testbil var af den dristige kalibre, og her hentyder jeg til den store kombination af farver som den fås i, meeen sort er godt nok min lykkefarve, når det gælder biler – Så de er allerede tilgivet. Stonic’en kommer i 4 forskellige programmer, en turbo-diesel version med 110 hk og 3 benzinere; hvor den er mindste er med en 1,2 liters motor med 84 hk, en tre-cylindret 1,0 med turbo og 120 hk og den helt store med en 1,4 liters motor med 100 hk og som jeg har fået fornøjelsen at køre i et par dage – Vel og mærke med en større udstyrspakke end de øvrige og heraf navnet ”Premium”.
Prisen for en KIA Stonic 1,4 Premium begynder ved 225.000 kroner og så er den også spækket med det før omtalte ekstraudstyr såsom 7” touchskærm med navigation, bak-kamera, klimaanlæg, varme i forsæder og rat, (luksus ekstraudstyr, når det har været så isnende koldt udenfor som det var de dage jeg havde bilen :-)) fartpilot, automatisk nødbremse, vognbaneassistent, automatisk nedblænding af fjernlyset og dynamisk kurvelys og sågar regnsensor samt privacy glass som dækker og navnet tonet ruder. Kan du godt leve med lidt mindre ekstraudstyr, så er muligheden for at vælge Vision-udgaven, hvor prisen starter en anelse lavere, nemlig ved 190.000 kroner – Og synes du, at 1,4 motoren er i overkanten, så kan 1,2 liters-modellen måske tiltale og prisen begynder så helt nede på 175.000 kroner og så vi så langt nede i pris, at den er temmelig konkurrencedygtig i forhold til dens konkurrenter. (Byg din egen Kia Stonic og se selv, hvor billig du kan få den HER!).
Sikkerheden er i højsæde i den nye koreanske SUV’er, med foranstaltninger som den automatiske nødbremse, kollisions alarm, vognbaneassistent og meget mere som netop har givet KIA Stonic’en topkarakter, hele 5 stjerner i en Euro NCAP test. Hvilket også kan aflæses i prisen, da afgifterne for 5-stjernede biler er lavere end andre.
Men er du også gået hen og blevet lun på denne nye KIA Stonic, så kontakt KIA – Er du fra Københavns området ligesom jeg, så kontakt KIA Ishøj – Car Special og start med at få en prøvetur. (Book HER!)