AmazingCars tester Porsche 911 Targa 4 GTS


Porsche 911 Targa 4 GTS_1Sommeren i Danmark har ikke budt på mange lyspunkter, men i forrige uge blev der dog åbnet op for den store godtepose. Jeg var nemlig den lykkelige ”ejer” af den nye Porsche 911 Targa 4 GTS i hele 48 timer. Ja-ja som i ved, er det Porsche Danmark som har hjulpet med til at opnå den fantastiske følelse af frihed. Frihed til at sætte sig bag rattet, åbne taget og lade solen skinne lige ned i mit storsmilende ansigt – I en sportsvogn til næsten 3,5 millioner kroner.

Porsche 911 Targa 4 GTS_2Til dem som ikke ved hvad Targa betyder, så er den korte forklaring. en semi-cabriolet, Altså hverken en coupe eller en cabriolet. Her er det kun midter-taget man kan tages af og man stadigvæk har en fastmonteret bagrude. (Se videoen herunder, hvor min smukke assistent har filmet mig i færd med at åbne taget)

Gudskelov havde jeg ferie og kunne nyde den smukke bil i fulde drag. Selv vejrguderne gjorde alt til, at jeg fik fuld valuta ud af mit første besøg i en åben Porsche. Ude i de danske sommerland vakte den agate-grå perle opsigt, uanset hvor jeg cruisede hen med hustruen som passager. Folk i alle aldre og køn stimlede sammen, når vi ankom til en ny by på rundturen i det nordsjællandske.

Porsche 911 Targa 4 GTS_3Den her bil var stærk vanedannende og en tur gennem diverse viadukter, broer og tunneler med taget nede gav virkelig prøver på de mange kræfter som tyskerne har formået at komme i det lille elegante lyn. 911 Targa’en har den velkendte 3-liters motor med 6 cylindre dog med hele 450 hk, som rangere modellen lige under GT3 i klassen af 911’erne. Testbilen som jeg havde fået udleveret nøglerne til, var modellen med PDK-gearkasse. Dette gør dog at tophastigheden ”kun” er på 306 km/t mod 308 km/t, altså hvis man vælger at købe den med manuel gearkasse. Meeen, jeg ville altså vælge modellen med det lækre PDK-gearskifte i kraft af at accelerationen da er forbedret fra 4,1 til 3,7 sekunder.

En væsentlig faktor som spiller ind over min begejstring for denne 911’er, er den standardmonteret sportsudstødning som fremhæver den sportslige lyd endnu mere, men også i samspil med de fantastiske køreegenskaber som er i GTS modellen. Så de små 600.000 kroner som det koster ekstra at få GTS stående på bagsmækken, er kun en bagatel i forhold til hvad Targa’ens startpris er på. Den skal for god ordens skyld oplyses, at testbilen som jeg lånte, havde en startpris på kr. 2.855.852 inkl. moms og afgifter. (Tjek i øvrigt videoen herover, hvis du gerne vil høre hvordan det lyder, når de 450 heste slippes løs)

Porsche 911 Targa 4 GTS_4Men det er også værd at nævne lidt af det ekstra udstyr som denne Porsche 911 Targa 4 GTS er blevet beriget med. Her kan blandt andet nævnes, Porsche Dynamic Chassic Control til 63.000 kroner, Bagakselstyring til 45.000 kroner, adaptiv fartpilot til 44.000 kroner som forbedre bilens køreegenskaber. Også en GTS interiør pakken til 65.000 kroner, Adaptive Sportssæder Plus til 56.000 kroner, Indstigningslister i carbon med lys til 20.000 kroner og meget meget mere får den samlet pris op på kr. 3.418.542 men giver trods alt den følelse, at når jeg sætter mig bag rattet – Denne gang et alcantara-beklædt et af slagsen, føler sig som konge af vejene.

Porsche 911 Targa 4 GTS_5Min dom – En fantastisk bil som vækker opsigt og anerkendende blikke i gadebilledet. Targa’en har en lækker og sprød lyd, som kun forstærkes ved at lokke den med gennem nogle af de tunneler som vi har i Københavns området. Den nye 2017 version gør det også af med de mange negative udtalelser, som har fulgt med i kølvandet af de ældre modeller af Targa’en. Her mener jeg, at man har formået at skabe en langt smukkere og elegante Targa, som kommer meget tæt på at være en cabriolet uden så alligevel at være det. Denne Porsche 911 Targa 4 GTS er helt klart en sportsvogn, som jeg ikke vil have det fjerneste imod at drage sydpå med, når næste års feriedestination endnu engang hedder, Sydfrankrig.

Lidt flere billeder fra dagene med den smukke Targa herunder

Porsche 911 Targa 4 GTS_6Porsche 911 Targa 4 GTS_7Porsche 911 Targa 4 GTS_8Porsche 911 Targa 4 GTS_9Porsche 911 Targa 4 GTS_10Porsche 911 Targa 4 GTS_11Porsche 911 Targa 4 GTS_12

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *