AmazingCars tester 2017 Ford Mustang 2.3 EcoBoost


Ford Mustang 2.3 EcoBoost

Kæmpe optur, da det i denne uge for allerførste gang skulle blive til en testkørsel i en Ford Mustang Fastback. Jeg ville glæde mig til at se folks ansigtsudtryk og sammenligne det med mit eget, da jeg så den stå parkeret hos forhandleren i Valby. Dagens udgave er fra absolut øverste hylde i kategorien ”mest ikoniske muskelbiler nogensinde” hvilket vil sige, at det ikke kun er amerikanerne, men så sandelig også alle os europærer, der er vokset op med muskelbilen i diverse amerikanske actionfilm som imponeres. Historien går som mange ved tilbage fra 1964, hvor de første af modellerne rullede ud af de amerikanske produktionshaller i Michigan, og har overlevet og fulgt med tidens udvikling.

Ford Mustang 2.3 EcoBoost

Testbilen som jeg har fået lov til at låne af Ejner Hessel i Valby er denne frækkert☝️ Den er nemlig indbegrebet af brutalitet og råstyrke – Det har denne model så fået peppet yderligere op med en matsort foliering. Den lange kølerhjelm og den store genkendelige grill og xenon forlygterne, de transparente baglygter med de 3 bjælker i hver side er alle de klassiske detaljer som går igen på dagens nyere model og der absolut ikke ødelægger noget for det velkendte og strømlinet design. Efter en hurtig instruktion samt en konstatering af, at en kvart tank nok ikke kan få mig igennem dagens testkørsel. Så går turen til den lokale tankstation i Valby. Og allerede her på tankstationen, kan jeg få indfriet mine forventninger om, at de forbipasserende ikke kan lade vær med at dreje hovedet af led for at nyde synet af denne frækkert. Og med denne konstatering i bagagen, sætter jeg mig ind bag det 3-egede rat i et cockpit med sportlædersæder, et instrumentbord som ikke lader mig i tvivl om, hvilken bil jeg sidder i, og er nu klar til at trille ud af Valby for at finde et passende sted at skyde lidt billeder og samt en video.

Inden jeg for skruet helt op for forventningerne til, hvad I nu skal se og høre, så må jeg nok lige afsløre, at frækkerten, som i øvrigt er til salg (se mere længere nede i indlægget), er Mustangs 6. generation model og samtidig 50 års udgaven, der er justeret ind for at tilfredsstille det europæiske marked. Dette er ændringer såsom en ny unik undervognsopsætning med opgraderet krængningsstabilisator, forstærket bremser og en større køler.

AmazingCars tester Ford Mustang 2.3 EcoBoost

Helt præcist er frækkerten; et får i ulveklæder 😜, altså hvis man havde håbet på at skulle høre en tørstig V8’er brøle – Det er nemlig en årgang 2017 Ford Mustang 2.3 EcoBoost, altså en 4-cylinderet motor med direkte indsprøjtning og twin-turbo med 317 hk og 434 Nm til at skubbe de 1600 kilo af sted blot på baghjulene. Men kigger man på disse små tal og sammenligner med storebroderen med dobbelt som mange cylinder, så er EcoBoost’en altså ikke halvt så ringe. Nope for tophastigheden for de 2 modeller er henholdsvis 233 km/t & 250 km/t, og den sjove måling af acceleration, er på henholdsvis 5,8 & 4,8 sekunder for de 0 – 100 km/t, så ikke den helt store forskel på disse konti.

AmazingCars tester Ford Mustang 2.3 EcoBoost

Prisen er dog på et niveau, hvor denne Ford Mustang 2.3 EcoBoost ikke skræmmer potentielle købere væk. Da denne model så dagens lys tilbage i 2017, lå nypriserne fra omkring kr. 615.000,- og selvfølgelig stigende afhængigt af valget af ekstraudstyr. (Jeg ligger ikke inde med slutprisen, men kan tilføje at automatgearet med SelectShift m/6 trin, der kan styres med padleshift og som testbilen gudskelov er udstyret med, havde en merpris på kr. 41.000,-)

AmazingCars tester Ford Mustang 2.3 EcoBoost

Da jeg nu har fået flyttet bilen ud af byen, hvor der blev lidt mere plads til at nyde bilens potentiale, overrasker den mig faktisk rigtig positivt. Den ligger godt og stabilt på vejen og med et resolut tråd på speederen, flytter EcoBoosteren sig rapt ud af startblokken og med lidt held, får jeg den baghjulstrukne bagende til at slide en smule uden helt at miste styringen. Og som i sikkert har læst omkring dens performance, så er de opgivne 5,8 sekunder rigeligt for mig til at nå 100 km/t. Denne øvelse, forsøgte jeg skam et par gange, men jeg stoppede altså mens legen var god ved de 80, idet de helt ideelle forhold ikke var til stede uden at skulle løbe unødige risici. Se hvordan det tager sig ud i videoen, når disciplinen forsøges på 2 forskellige strækninger. Man føler sig da stadigvæk som en 25-årig indeni.

AmazingCars tester Ford Mustang 2.3 EcoBoost

Og konklusionen for dagens udforskning af EcoBoosten, må være at jeg ‘kun’ savnede V8-lyden, når jeg sparkede til den, for det er nu også dejligt at kun nyde kørslen uden at den bliver øredøvende samt det, at jeg troede at der måtte være en utæthed i benzintanken, for jeg syntes næsten, at jeg kunne ane nålen på benzinmåleren flytte sig hurtigere og hurtigere ned mod reservedråberne gennem hele dagens testkørsel. Det krævede nok en kørsel udelukkende med en brækket højre fod for at holde EcoBoostens benzinøkonomi oppe på de 10,2 km/l som den er opgivet.

AmazingCars tester Ford Mustang 2.3 EcoBoost

Som nævnt, er dagen testbil som lige har rundet de 18.000 kilometer til salg hos Ejner Hessel for en pris af kr. 524.900,-  Er du ligesom jeg, blevet forelsket i den og frisk på en hurtig handel, så kan du faktisk spare yderligere kr. 5.000,- de næste 14 dage (fra udgivelsen af dette indlæg). Så lander prisen altså på under de kr. 520.000,-  

Se flere billeder af den flotte Mustang nederst i indlægget.

Kontakt: Cim Brun-Poulsen ved interesse på 7312 5613 Flere billeder samt oplysninger herunder

FORD MUSTANG 2.3 ECOBOOST UDSTYRSLISTE:
Fartpilot, Regnsensor, Sædevarme, El indst. førersæde, El-ruder, El-spejle m/varme, Nøglefri betjening, Navigation, Håndfrit til mobil, Bluetooth, Læderindtræk, 1 ejer, Sportsæder, 18″ Alufælge, 2 zone klima.
GENKENDELIG IKON – FORD MUSTANG!
Super flot eksemplar, passet & plejet samt flot kilometertal!  
Fuld autoriseret servicebog
Undervognbehandlet
Vinterhjul på originale 19″ Alufælge  

Blackvue Dashboard kamera for og bag
Fuld læder kabine
Performance Pack
Nøglefri døre Custom Pack – Varme & Køl i forsæder
Matsort folie (Sortmetal inde under)    

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *