Sidste weekend, hvor solen strålede, havde jeg lavet en aftale om at testkøre Volkswagens nye topmodel Arteon som havde danmarkspremiere tilbage i august måned. Nøglerne lå klar på salgschef Micki Jørgensen’s skrivebord hos Volkswagen Glostrup (En del af Carholding Gruppen), så jeg kunne begive mig ud på min første tur i en VW siden min sorte 1,6 Golf IV fra 1998 som jeg solgte tilbage i 2007.
Arteon som Volkswagen har kaldt deres nye elegante topmodel, er efterfølgeren til den velkendte Passat og samtidig Volkswagens forsøg på at skabe en helt ny sportslig bil i kategorien Grand Tour. Det skal være til dem som godt vil have meget mere plads i både kabine, men så sandelig også i bagagerummet. At det er deres topmodel kommer mest af alt til udtryk med dimensionen, som kun er søle 14 cm fra at være 5 meter lang. Med mine næsten 2 meter i højden, er det samtidig første gang, at jeg ikke behøvede at placere sædet i yderste position for at sidde komfortabelt, hvilket også skaber masser af benplads til dem som sidder på bagsædet.
Volkswagen Arteon som udtales i to stavelser ”Art” og ”Eon” leveres med en 2-liters turbomotor med 7-trins DSG-gearkasse til både dieselmotoren samt den benzindrevne motor. Testbilen var Arteon’s mindste med hensyn til motorkraft, dieselbilen have 150 HK mod den største i dieselbil-programmet som er deres 4motion, der præstere 240 HK. Taler vi Arteon med den benzindrevne motor, er der 2 varianter, nemlig TSI med 190 HK og TSI 4motion med 280 HK.
Den elegante hvide 2,0 TDI’er Grand Tourer bød på rigelig diesel motorkraft med sine 150 hestekræfter og 340 Nm ved 1750-3000 o/min – Topfarten skulle også være rigelig for det danske vejnet med 220 km/t. Og går man op i hvor hurtigt man rammer de 100 km/t, så klare Arteon det på under 10 sekunder, helt præcist 9,1 sekunder. Nok ikke de tal som trækker de store overskrifter, men tag så og kig på brændstofforbruget for en bil i denne klasse. Her får du en kæmpe luksusbil med en brændstofforbrug som en mikrobil – Den kører 18,5 km/l ved bykørsel og 22,2 km/l ved blandet kørsel.
Normalt, når jeg kigger på biler i denne klasse, så ville jeg automatisk vælge den klassiske løsning og udpege den sorte version som min favorit. Men jo mere jeg betragtede den, da billederne i de smukke omgivelser skulle tages – Desto mere kunne jeg godt forelske mig i den hvide model, hvor de smukke kromlister trådte endnu mere i kontrast til de elegante linjer i frontgrillen samt på den diskrete hækspoiler.
Se videoen, hvor jeg luftede Volkswagen Arteon som var udlånt af Volkswagen Glostrup
Testbilen som havde fået alverdens ekstra udstyr såsom adaptiv fartpilot med skiltegenkendelse, komfortpakke (nøglefri betjening inkl. el-bagklap med Easy open), navigationspakke, 19” letmetalfælge, panorama soltag som i dagens anledning sørgede for at solen oplyste det flotte instrumentbord endnu mere – samt meget meget mere ekstra udstyr som føltes som om, at man ved bestillingssedlen af denne Arteon 2,0 TDI R-Line som med den nye afgiftsnedsættelse starter ved prisen 551.690 kroner inkl. moms og afgifter har valgt at krydse af i rubrikken ”køb alt det ekstraudstyr som kan proppes i modellen”. Dette flueben i rubrikken gjorde så, at prisen for denne elegante bil med limousine-status løber op i en pris tæt på de 700.000 kroner inkl. moms og afgift.
Så er det bare at håbe at andre også får øjnene op for denne elegante Volkswagen Arteon uanset og de vælger diesel- eller benzinversionen. For efter min mening så vil den kun pynte i gadebilledet. Har du også mod på at teste den nye Arteon, så gå ind på Volkswagen Glostrup’s hjemmeside og bestil din prøvetur HER!
Se mange flere billeder fra min testkørsel af Arteon herunder