I 2016 besluttede Audi’s performance division at ændre sit navn fra Quattro GmbH til Audi Sport. Måske fordi at deres næste topmodel ikke er en Quattro. Men derimod som navnet RWS antyder, er der tale om en Audi, hvor vi for første gang stifter bekendtskab med baghjulstræk. (Foto: caranddriver.com)
Om man kan li dette eller ej, så bliver der fremstillet 999 stk fordelt på både coupéen og Spyderen. Begge typer får den velkendte 5,2 liters V10 motor med 540 hk. R8’er har også tabt sig 50 kg, idet der ikke skal bruges en drivaksel til forhjulene og et centerdifferentiale.
Kendetegn for R8 RWS er den gennemgående matsorte farve på frontgrill samt de øvrige luftindtag og vinduespanel. Den røde stribe ned gennem bilen vækker også opsigt. Sportsæder bliver standard ligesom 19″ hjulene på henholdsvis 245/35 foran og 295/35 på baghjulene. Hver R8’er får samtidig en batchnummer, hvorpå der vil stå hvilket nummer bilen er i rækken.
Topfarten er opgivet til 320 km/t og de 0 – 100 km/t klares på 3,7 sekunder (3,8 i Spyderen)
Når nu man vælger at gå nye veje med den nye R8’er så kunne Audi have fuldendt det med at skifte den automatiske 7-trins gearkasse ud med en 6-trins manuel, for at federe køreglæde – Men et er sikkert, de 999 stk som bliver sat til salg, kommer til at gå som varmt brød. Prisen ukendt endnu for danskere.
Det skulle være muligt at se den nye R8’er ved Frankfurt Motor Show
Se flere billeder af Audi’s nye R8 RWS herunder