AmazingCars tester: Porsche Cayenne 2016 modellen


Porsche Cayenne 2016

Vejrudsigten var tjekket ud flere gange op til den store dag. November måned er jo normalt ikke den bedste årstid i Danmark. Regn, blæst, frostvejr og til tider sne er oftest kendetegnende for det danske vejr på denne tid af året. Men ikke desto mindre så skulle min jomfru-tur i en Porsche foreviges i november måned.

//
Udenfor det flotte domicil på Nørrebro ved København, står den så og venter på mig i efterårssolen. En smuk hvid Porsche Cayenne 2016-model skal være min ledsager de næste 2 dage. Nøgler samt instrukser overrækkes af Marketing Manager Pernille Vedel Larsen hos Porsche Danmark. Langt de fleste kender sikkert Cayennen, og er så også bekendt med at modellen tilhører kategorien, SUV (Sport Utility Verhicles), hvilket gør det muligt at benytte den “off-road”. Desværre, er måske det forkerte ord at bruge, men testbilen har fået eftermonteret 21″ sportsfælge og skærmviddeforøgere, hvilket gør den utrolig fræk at se men også oplysningen om at den netop var blevet solgt. Derfor indgår vi en aftale om at holde den på offentlig vej.

Porsche Cayenne 2016En Porsche Cayenne er gået hen og blevet familiebilens svar på en sportsvogn. Den har det samme som kendetegner de små lækre sportsvogne, nemlig køreegenskaberne, farten, dynamikken – men Cayenne har så fået tilgodeset den travle families behov; Comfort, fleksibilitet, fem døre, lavt brændstofforbrug.

Porsche Cayenne 2016Da nøglerne nu er sat i tændingen, drager jeg ud på de danske veje med min nye ven. Vi har ikke kørt særlig længe før jeg må gå til bekendelse (Jeg er blevet forelsket i en bil), vores makkerskab skal nydes i fulde drag, fordi det bliver meget vedmodigt at skulle skilles allerede i morgen eftermiddag. Den kører fantastisk og som den aldrende herre med en højde på næsten 2 meter jeg er, er det skønt ikke at skulle kravle ned i en bil. Her er indstigning samt siddehøjde virkelig et kæmpe plus. Foran mig, i “fejl-40” afstand har jeg et instrumentbræt som kan få en luftkaptajn til at blive misundelig. Meget enkelt og samtidigt elegant indrettet som gør kørslen overskuelig og behagelig.

Porsche Cayenne 2016Men man skal ikke tage fejl af Cayennens formåen. Det kommer hurtigt til udtryk, da et lettere tryk på speederen forplanter sig ned til motoren via den 8-trins tiptronic S-gearkasse og flytter den 2-tons tunge bil sig majestætisk væk fra pøblen af mini- og familiebiler uden at Madonna?s “Like a Virgin” i radioen forstyrres af motorstøjen. Motorstøjen forsvinder også fuldstændig med den udvidede automatiske start-stop funktion som træder i kraft før bilen holder stille, faktisk allerede når den ruller frem mod et lyskryds. (En funktion som jeg nok aldrig helt vender mig til, da man altid frygter at bilen ikke vil starte igen)


Se Vloggen fra dagene med den lækre Porsche Cayenne 2016


Porsche Cayenne 2016
Hvis man ikke kan få nok af den sprøde lyd fra den 3,6 liters store V6 motor som ydermere er blevet peppet op med en sportsudstødning, så må man rulle vinduerne ned, husk at fyrre op for sædevarmen, for at få fuld udbyttet af den skønne koncert fra bagenden af bilen.

Porsche Cayenne 2016Efter utallige timer på landevejen for at finde den perfekte location til det obligatoriske fotoshoot, bliver jeg mere og mere fortrolig med den benzindrevne Cayenne og dens køreegenskaber. De 300 hestekræfter som testbilen er udstyret med, er rigeligt til at imponere mig. Også selvom en research af Porsche Cayenne?s topmodeller med tilnavnene Turbo og Turbo S afsløre at de næsten har dobbelt så mange kræfter at benytte sig af med henholdsvis sin 520 og 570 HK. Men lillebror her, kan sagtens flytte sig og de 300 HK hjælper Porschen til at ramme én motorvejshastighed, altså 100 km/t på 7,7 sek og havde vi nu haft muligheden for en tur på Autobahn ville speedometernålen først stoppe ved 230 km/t.

Porsche Cayenne 2016Da mørket på førstedagen er ved at falde på, drager jeg atter hjemad. Men inden etapen mod København besøger min tørstige ven og jeg lige en lokal tankstation i det nordsjællandske. Her afslører dagens kørsel, at Porsche er helt forkert på den med hensyn til specifikationerne med benzinforbruget. Porsche har nemlig opgjort den til et EU gennemsnit på 10,8 km/l og her kommer så min helt egen videnskabelige forbrugertest. – I løbet af de 2 dage, hvor jeg har haft rattet med det smukke logo mellem hænderne. Afslørede min kørsel et DK gennemsnit på omkring 6,0 km/l. Hvilket måske siger mere om min glæde og nysgerrighed ved Cayennens egenskaber som sportsvogn.

Porsche Cayenne 2016På dag 2 som Porsche-kører var vejret desværre væsentlig dårligere og tiden var fremskreden. Så en søgen efter en ny location, samtidig med at det skulle være indenfor en rimelig afstand til Nørrebro. Gik det hen og blev en kamp mod uret. Det lykkedes gudskelov til sidst og hermed kunne jeg få skudt lidt video som er blevet materiale til min første Vlog. Se den her.

Inden den vemodige afsked og efter nogle dejlige timer i selskab med den fantastiske bil. Kunne jeg noget modvilligt, returnere nøglen til den marketingsansvarlige Pernille Vedel Larsen. Og inden jeg forlader det fantastiske Porsche Center på Nørrebro, hvor et utal af superbiler, nye som brugte, er linet op i 2 etager. Hjælper Pernille Vedel Larsen mig med af få klarhed på et par spørgsmål. “Cayenne er den mest populære i hele sortimentet af Porsche modeller” og fortsætter “Der sælges omkring 50 nye og omkring 100 brugte Cayenner om året fra Porsche Danmark” og da Cayennen er den mest populære Porsche-model, er det også en blandet skare som erhverver sig én. Hun fortæller nemlig afslutningsvis, at “Dem som anskaffer sig en Porsche Cayenne er lige fra den mandlige håndværker, den kvindelig iværksætter over til den travle børnefamilie”.


Porsche Cayenne 2016 fail


Se flere billeder herunder


Porsche Cayenne 2016Porsche Cayenne 2016Porsche Cayenne 2016Porsche Cayenne 2016Porsche Cayenne 2016Porsche Cayenne 2016