Bugatti Veyron nummer 400 er nu solgt


Af Henrik Hansen, den 26. januar 2014

Det fransk-baserede, men nu Volkswagen-ejede Bugatti selskab har nu solgt 400 eksemplarer af den 16-cylindret superbil. Det betyder, at der kun vil blive bygget yderligere 50 eksemplarer inden produktionen ophører.

Bugatti nummer 400 er en Grand Sport Vitesse ?Jean-Pierre Wimille? som er den tredje og sidste udgave af denne “limited edition? (bemærk at fotoet ovenfor er en Super Sport samt at alle billederne i artiklen er taget på havnen i Monaco). Den er solgt til en kunde i Mellemøsten for 2.130.000 Euro (omkring 15,9 millioner danske kroner) uden skatter og transport.

Siden lanceringen i 2005, har Bugatti solgt alle de planlagte 300 coupé-modeller ? Veyron 16.4 med 1.001HK og Veyron 16.4. Super Sport med 1.200 HK. Og nu er 100 af de planlagte 150 Roadsters ? Veyron 16.4 Grand Sport med 1.001 HK og Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse med 1.200 HK blevet  solgt, så der er altså kun 50 modeller tilbage at købe.

Eksemplar nummer 400 the ?Jean-Pierre Wimille? er fra the ?Bugatti?s Legends Edition-serierne, som også tæller ?Meo Constantini? og ?Jean Bugatti? ? bliver alle fremstillet i 3 eksemplarer som anerkendelse til at fejre de kendte navne som har spillet en afgørende rolle i Bugattis historie.


Relaterede artikler


Alle Legende bilerne er baseret på Bugatti’s Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse, som har en 8,0 liters 16-cylindret motor med 1.183 HK. Den accelerere fra 0 ? 100 km/t på 2,6 sekunder og 0 ? 200 km/t på 7,1 sekunder. Topfarten er for gadebilerne elektronisk begrænset til 375 km/t.

I april 2013 satte en Grand Sport Vitesse verdensrekord som den hurtigste Roadster med 408,84 km/t, dette altså med taget nede. Dette gør Bugatti indehaveren af 2 verdensrekorder, den anden blev sat i 2010 af en Veyron 16.4 Super Sport som den hurtigste serieproducerede bil, hvor den nåede den utrolige hastighed af 431,072 km/t.

Bugatti blev grundlagt for mere end 100 års siden i Molsheim, Alsace, men tilbage i juni 1998 købte Volkswagen-koncernen ?brandet? Bugatti og siden overtagelsen har de under ledelse af daværende chef Dr Ferdinand Piëch arbejdet for, at producere en ultrahøjtydende gadebil med mindst 1.000 hestekræfter og tophastigheder på over 400 km/t. Hvilket må siges, at resultatet Veyron 16.4 har levet op til.

Det jeg så tænker på er, hvad nu, når de sidste 50 eksemplarer er produceret og leveret til deres ejere. Har man så en afløser i ærmet? Kun tiden vil afsløre dette, men et er sikkert, AmazingCars.dk følger med og håber at kunne afsløre næste kapitel i Bugatti historien.

Se flere billeder af Bugatti Veyron Super Sport nummer 27 herunder