Porsche afsløre at deres første bil er en el-bil fra 1898


Af Henrik Hansen, 29. januar 2014

Troede du, at den første Porsche var bygget i 1948 og var en ?356?. Så må du tro om, for allerede i 1898, da Ferdinand Porsche kun var 22 år havde han designet og bygget en helt anden bil.

I mandags blev den første Porsche ?Egger-Lohner electric car model C.2 Phaeton? gudskelov forkortet ?P1? (som betyder Porsche nummer 1) afsløret på Porsche Museum i Stuttgart. Bilen har efter ønske fra Ferdinand Porsche været gemt i en lade i Østrig siden 1902, men er nu blevet genskabt efter bedste evne og gengivet så tæt på originalen som mulig.

Historien fortæller, at P1 kom på gaden i Wien, Østrig den 26. juni 1898. Bilen havde indgraveret P1 i alle de centrale komponenter. Motoren var på 3 HK men i kortere perioder kun den yde 5 HK så tophastighed kom op på hele 35 km/t. Den første store test for P1 var et løb for elbiler i september 1899, hvor bilerne skulle køre omkring 38 kilometer med 3 passagerer om bord. Med Ferdinand Porsche som chauffør kørte P1 over målstregen som nummer 1 med hele 18 minutter ned til nummer 2. Men vigtigere var, at over halvdelen af P1?erens konkurrenter udgik med tekniske problemer.

Så her i dag 115 år efter af den vandt en guldmedalje ved en biludstilling, kan du opleve den smukke el-bil, med den formidable topfart for en superbil af 35 km/t ? Bemærk, allerede dengang var Porsche forud for sin tid angående elektrificeringen af biler.

(Foto: Kolja Ringsted, Porsche 918 Spider fra LA Auto Show)

Nutidens Porsche Panamera Hybrid og Porsche 918 Spider Hybrid må så være efterfølgende til P1?eren, hvor sidstnævnte har 2 elektriske elmotorer, der leverer 279 ekstra hestekræfter og kombineret med den normale 4,6 liters V8 motor som yder 608 HK, når den hele 887 HK. Alle disse kræfter omsætter den til at komme fra 0 – 100 km/t på blot 2,6 sek., 0 – 200 km/t på 7,2 sek., og med en topfart på 345 km/t så får i også lige 0 ? 300 km/t som kan klares på sølle 19,9 sekunder. Alle disse formidable præstationer sætter også 115 års udvikling indenfor bilindustrien i et perspektiv. Hvor skal det ikke ende.