Til “Premiere” med den nye Corvette C7 Stingray


 

til-premiere-med-den-nye-corvette-c7-stingray0-1(Foto: Kolja Ringsted)

Premieren på den syvende generation af Corvette C7 kunne opleves i januar 2013 i bilbyen Detroit, en premiere som ellers var planlagt til 2011. Så en anelse senere end forventet, kunne Kolja Ringsted, der til dagligt er bosat i LA for første gang komme helt tæt på C7’eren til “repremieren” lørdag i Los Angels. Her kunne man opleve Corvette C7 med det genopstandne navn “Stingray” for en enkelt dag, før den atter i slutningen af 2013 dukker op i showrooms hos forhandlerne.

til-premiere-med-den-nye-corvette-c7-stingray1-1Ved premieren på den nye Corvette C7 Stingray, afslørede Corvette også et helt nyt logo, hvor de velkendte flag så dagens lys på en mere moderne, mere teknisk og mere detaljeret måde end før, det skulle afspejle det nye re-design af hele bilen. Ed Welburn som er vicepræsident for global design hos GM udtaler, at “Den helt nye, syvende generations Corvette fortjente et helt nyt logo”.

Den nye Corvette C7 Stingray har som forgængerne stadigvæk baghjulstræk, men har som noget helt nyt fået direkte indsprøjtning og cylinder deaktivering, hvilket har forbedret C7’erens motorkraft i forhold til C6’eren. Den har stadigvæk en 6,2 liters V8 motor, men yder nu 450 HK, hvilket er en anelse mere end C6’eren. Dette gør, at den har forbedret sig fra 0 ? 100 km/t med nogle hundrededele, nu klares det på lige omkring 4 sekunder. Trods denne stigning i ydelsen, er C7’eren mindre tørstig end sin forgænger. Den er opgivet til at bruge 9 liter benzin til 100 kilometers motorvejskørsel. Prisen for Corvette C7 er endnu ikke opgivet.

I øvrigt hørt om den nye Corvette C7 Stingray fra eksperterne er, at den lange profil gør den smukkere og stilren, fælgene er flottere end på forgængeren. Spoileren og dens udformning  trækker lidt ned i forhold til det øvrige af bilen, men den har sikkert en aerodynamisk nyttighed, og har samtidig gjort plads til det tredje bremselys, der nu sidder i den korrekte højde fra jorden.

En fordom som desværre følger Corvette er, at den er blevet kendt som en gammel mands legetøj. Og tallene lyver ikke, omkring halvdelen af Corvette?s købere i 2012 var 55 år eller ældre. Så Corvettes marketings afdeling er på hårdt arbejde på at vende udviklingen. Corvette’s marketings manager udtaler “Der er et gammelt ordsprog – Ingen ønsker at blive set køre en gammelmands-bil, men alle ønsker at blive set køre en ung mands bil”. GM har derfor som noget nyt camoufleret deres nye udgave af C7’eren og stillet den til rådighed i det populære videospil Gran Turismo 5 fra 2012, for netop at modellen skulle henvende sig til et yngre publikum. Men om dette skulle løse problemet som gammelmands-bil, vil jo nok først aflæses af salgstallene i 2014.

Se flere billeder af Corvette C7 Stingray her!