AmazingCars tester: Porsche Panamera 4S Diesel 25


Porsche Panamera 4S Diesel_1I den forgangne uge har jeg haft den udsøgte fornøjelse, at få lov til at teste en af Porsche’s flagskibe, altså når man taler om deres limousine-modeller, nemlig Panamera’en. Den helt ny 2017 model som Porsche Center Sjælland overrakte mig nøglerne til, har været en meget ombejlet, populær og længe ventet bil fra bilproducenten fra Stuttgart.

Porsche Panamera 4S Diesel_2Og ikke nok med at deres limousine-version, som vi første gang stiftede bekendtskab med i 2009 – har gennemgået en smuk ”makeover”, så har denne 2017-version af Panamera’en også fået den uofficielle titel som ”Verdens Hurtigste Dieselbil”.

Porsche Panamera 4S Diesel_3Ved første øjekast ligner den jo sin 8 år gamle forgænger. Men det er kun lige til at du ser den bagfra, altså ligesom de fleste andre konkurrenter kommer til at se den. En bagdel som har gennemgået en smuk fornyelse, som fjerner den sidste tvivl om dens berettigelse til også at blive kaldt en sportsvogn. Med en maskulin og samtidig elegant bagende, ses det endnu mere, at inspirationen kommer fra den velkendte 911’er.

Porsche Panamera 4S Diesel_4Men tilbage til bilen som jeg nærer den dybeste respekt for efter vores 3 dage sammen – En respekt som jeg havde mine tvivl om inden, da det jo blot var en dieselbil. For som en af mine gamle venner, der i øvrigt også er ejer af en Porsche, skrev til mig: ”En rigtig Porsche kører på benzin og ikke diesel, den mangler lyd og omdrejninger”.

Porsche Panamera 4S Diesel_5Men hensyn til lyd, så kan jeg give ham ret, ligeledes mangler den en anelse omdrejninger. Men Porsche Panamera 4S Diesel versionen kompenseres af dens mægtige bundtræk og derfor lægger man altså ikke mærke til at det er en dieselbil. Altså bortset fra når tankstationen besøges og man fylder brændstof på. Apropos brændstof, så er Panamera’ens forbrug opgivet til 14,7 km/l, hvilket jeg kom yderst tæt på ved pæn kørsel.

Porsche Panamera 4S Diesel_6Om Verdens Hurtigste Diesel bil kan fortælles; en komfortabel firehjulstrukken bil som er spækket med ekstraudstyr. Motoren er en 4-liters V8 motor med en bi-turbo som leverer 422 hk og et moment på hele 850 Nm som den levere allerede ved de 1.000 o/min. Testbilen som jeg kørte i, kan klare de 0 – 100 km/t på 4,3 sekunder (da den har fået Sport Chrono pakken som ekstraudstyr), normalt vil det tage 4,5 sekunder. Men også 0 – 160 km/t klares i en rasende fart, det tager nemlig kun 10,4 sekunder. Topfarten er opgivet til 285 km/t, hvilket jeg desværre ikke har tjekket efter.

Deltag i konkurrencen og vind lækre præmier fra Porsche Center Sjælland HER!

Kig nærmere på den lækre Porsche Panamera 4S Diesel i videoen

På turene rundt med denne fantastiske luksusbil, endte det med at Panamera’en vandt mit men så sandelig også hustruens hjerte. Med en ekstraudstyrspakke som overstiger langt de flestes bilbudget, kan man ikke andet have den samme følelse som når man er blevet opgraderet til Royal Suiten på det dyreste hotel. Læderkabine, massagesæder for og bag med sædeventilation, 21” sportsfælge, adaptiv fartpilot, night view assist og meget mere, så den samlede pris lander på 2.992.461 kr altså 725.000 kr mere end de 2.267.550 kroner som startprisen lød på.

Porsche Panamera 4S Diesel_7Min dom – Et mesterværk som tiltrækker sig opmærksomhed. En testbil med så meget overskud af ekstraudstyr, der ville gøre en pilot misundelig samt en motor med så meget overskud, at jeg slet ikke tænkte på at jeg befandt mig i en dieselbil.

faktaboks

Se flere billeder af den smukke Porsche Panamera 4S Diesel herunder

Porsche Panamera 4S Diesel_8Porsche Panamera 4S Diesel_9Porsche Panamera 4S Diesel_10Porsche Panamera 4S Diesel_11Porsche Panamera 4S Diesel_12Porsche Panamera 4S Diesel_13Porsche Panamera 4S Diesel_14


Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

25 thoughts on “AmazingCars tester: Porsche Panamera 4S Diesel