Af Henrik Hansen, den 25. februar 2013
Under 2 timers kørsel fra København ligger den svenske by Ängelholm. Herfra har den 41-årige svensker Christian Von Königsegg bygget sin drengedrøm op. Efter han som dreng havde set Theodor Fælgen i den norske dukkefilm Bjergkøbing Grand Prix, vil han også bygge sine egne biler.
Så da han tilbage i 1994 etablerede sit firma Koenigsegg Automotive AB, gik det stærkt med at udleve drengedrømmen, bortset for, at ambitionen var steget yderligere. Nu skulle det ikke blot være biler, men superbiler i verdensklasse. Og allerede i 1997 var den første prototype klar til besigt og 6 år efter grundlæggelsen i 2002 fik den første kunde overrakte nøglerne til en rød Koenigsegg CC8S.
Herefter har det kun gået fremad for Christian Von Köenigsegg og firmaet Koenigsegg Automotive AB som i dag beskæftiger mellem 48-50 personer som årligt producere 10 stk. af disse 2-sæders superbiler. Der er i alt kun fremstillet 100 Koenigsegg-biler, desværre kører ingen af dem på de danske veje. Men har du 12 millioner kroner kan du købe en Koenigsegg CCX hos Andersen & Martini A/S i Søborg ? Se en billedserie af den her!
Koenigsegg bilen har ved flere lejligheder gjort opmærksom på sig selv, tilbage i februar 2005 så godt, at Koenigsegg CCR satte rekorden for hurtigste serieproducerede gadebil i verden ved at opnå en hastighed på 388,87 km/t og derved slog den tidligere indehaver McLaren F1. Denne rekord holdt desværre kun et halvt års tid. Så havde Bugatti deres Veyron projekt sat på skinner og dermed også forbedret Koenigsegg rekord til hele 407 km/t, men i 2007 satte Koenigsegg en lille kæp i hjulet på Bugatti med deres specialmodel CCXR, her forbedrede de rekorden til 417 km/t ? men nu 6 år efter er Bugatti Veyron urørlig på 1. pladsen med hastigheder omkring 430 km/t. I 2009 opnåede Koenigsegg?s modellen CCXR også den flotte ære at blive valgt som en af de 10 smukkeste biler i historien. Da Gumball3000 i 2003 kørtes i San Fransisco fik en Koenigsegg CCR også en helt anden måske tvivlsom ære, nemlig at have modtaget den største fartbøde i verden, Føreren Arthur Chirkinian var blevet målt til 387 km/t, i et område, hvor man kun måtte køre 120 km/t ? Han blev herefter anholdt og bilen blev beslaglagt indtil hans co-driver havde betalt kautionen, hvorefter de kunne fortsætte og fuldfører løbet.
Den coupeformede bil som selvfølgelig er håndbygget i kulfiber vejer kun 1.250 kg, hvilket er en af de letteste biler i denne her klasse har en V8 motor med 1.018 HK, har opgivet en tophastighed på 400+ km/t. 0 ? 100 km/t klares på 2,9 sekunder, 0 ? 200 km/t på 8,75. Bilen er fremstillet til at kunne køre på biobrændelse E85