Prissedlen på en Porsche Panamera Turbo Sport Turismo

AmazingCar tester: Porsche Panamera Turbo Sport Turismo

Porsche Panamera Turbo Sport Turismo_3Med nøglerne i hånden til Porsche’s allerførste stationcar, så var jeg mega klar som en af de første der kunne trille en tur i nye Porsche Panamera Turbo Sport Turismo på dansk jord. Bid lige mærke i, at der står “Turbo“, da det er den model, som garantere den aller største ydelse med 550 hestekræfter af de 3 varianter, som man indtil videre kan vælge imellem.

Porsche Panamera Turbo Sport Turismo_2Det er vel ikke helt forkert et kalde den nye Panamera Sport Turismo, for et forklædt vilddyr. Navnet Panamera definerer jeg som Porsche’s egen måde på, at have bygget bro mellem Sportsvognen og Luksusbilen. Men med tilføjelsen af ”Sport Turismo” hægter man lige Familiebilen på også og kombinere det til som at være en ”3-i-1” bil. Voila – Nu er man pludselig en kæmpe konkurrent til både Mercedes E63 AMG og Audi RS6, og jeg vil vove den påstand at denne nye Porsche Panamera Turbo Sport Turismo har format til at væltet dem af tronen. Dette er sagt, selvom jeg er stor fan af RS6’eren. (Indlægget fortsætter under reklamen)


saphe Men en bil som denne, er der endnu mere grund til investere i dette tekniske hjælpeniddel Undgå FARTBØDER – Køb en SAPHE Fartkontrol via linket HER!


Om de tekniske data, kan afslører den lille forskel som fravrister de 2 andre tyske kombattanter fra tronen må i læse længere ned i indlægget. Testbilen som jeg har lånt af Porsche Danmark, er som i sikkert allerede har læst jer til en Porsche Panamera Turbo Sport Turismo udstyret med en 4-liters motor med 8 cylindre som yder hele 550 hk og 770 Nm mellem 1.960-4.500 omdrejninger. Tophastigheden for den over 2-tons tunge og over 5 meter lange bil er opgivet til 304 km/t og den information, må både i og jeg stole på, da dette aldrig bliver mig som tester denne disciplin. Næh Nej, acceleration ligger mere til mig, og her er det at testbilen viser sin kunnen. Standard, altså uden ekstraudstyr spurter den lange tysker fra 0 – 100 km/t på 3,8 sekunder, meeen man har selvfølgelig ikke sparet på ekstraudstyret i testbilen.

Porsche Panamera Turbo Sport Turismo_4Sportsudstødning og Sport Chrono pakke for blot at nævne nogle af de vigtigste tiltag, forbedre accelerationen fra 0 – 100 km/t til søle 3,6 sekunder, altså når bilen er i Sport+ indstillingen. Men det er ikke blot accelerationen som forbedres – Også den sprøde lyd fra motoren, vækker opsigt når der trykkes lidt på speederen.

Hør den sprøde motor i videoen herunder

Så min påstand om, at denne testbil kunne ende øverst på tronen som hurtigste stationcar målt pr. acceleration, kan vel læses sort på hvid ud af tallene herover – Audi RS6 er opgivet til 3,7 og E63 AMG er opgivet 3,5 sekunder – Damn!!! Så tæt på 🙂

Porsche Panamera Turbo Sport Turismo_7At trille rundt i en bil fra denne liga, giver anerkendende blikke fra medtrafikanterne. Og dette forstærker min begejstring over denne fantastiske bil, men endnu værre – Sørgmodigheden for at skulle levere den tilbage igen. Det er helt klart en af de bedre oplevelser jeg har haft bag rattet i en Porsche. Eneste forhindring for at jeg atter skulle blive forenet med ”3-i-1-vilddyret” som min næste bil, må siges at være prisen som selvfølgelig afspejler dens mange positive sider. Prisen for den mindste Panamera Sport Turismo med 330 hk starter ved 1,9 millioner kroner, mens den jeg har siddet i, i alt for få timer. Her er startprisen 3.072.657 kroner, men når man har valgt en stor mængde ekstraudstyret for bl.a. jeg skal kunne nyde turen endnu mere, så lander prisen for testbilen på 3.686.227 kroner. (Jeg vedhæfter lige billedet af prissedlen med den store mængde ekstraudstyr HER!)

Porsche Panamera Turbo Sport Turismo_5Jeg har tidligere haft fornøjelsen af at sidde bag rattet i en 2. generations Panamera, så alt ”The Basic” er som man kender det. Masser af albuerum på forsædet, 8-trins PDK gearkasse og meget mere. Men den nye Sport Turismo har alligevel givet plads til lidt forbedringer. Nemlig at lofthøjden er blevet bedre, i takt med at taglinjen er øget, men man har også gjort plads til en femte passager, som godt nok ikke sidder komfortabelt, hvis man skal køre en længere distance. Men ydermere har den også panoramaloft både foran og til bagsædepassagererne. På det ydre, har man også ændret en smule og ikke uventet er det bagenden, som er det helt nye. Mest iøjnefaldende må være den adaptive tagspoiler som sidder over bagruden og hjælper vilddyret med en aerodynamisk egenskab.

Porsche Panamera Turbo Sport Turismo_18Så alt i alt var det en meget positiv oplevelse, som jeg ville ønske at i alle kunne have deltaget i. Men hvad synes i om den?

Se flere billeder fra de, alt for få timer jeg havde sammen med den nye Porsche Panamera Turbo Sport Turismo herunder

Porsche Panamera Turbo Sport Turismo_10Porsche Panamera Turbo Sport Turismo_11Porsche Panamera Turbo Sport Turismo_12Porsche Panamera Turbo Sport Turismo_13Porsche Panamera Turbo Sport Turismo_14Porsche Panamera Turbo Sport Turismo_15Porsche Panamera Turbo Sport Turismo_17

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Prissedlen på en Porsche Panamera Turbo Sport Turismo