Kevin Magnussen F1-konkurrence

Fuld fart ude på vandet sammen med Pro-safe

Pro-Safe_9Sponsoreret – Der var sikkert ikke mange derude, som har forventet af en landkrabbe som mig skulle blive vild med at komme væk fra asfalten og bevæge mig ud på de store bølger. Men ikke desto mindre, så blev jeg inviteret på en sejltur hos Pro-Safe i Korsør. Det gik faktisk hen og blev en fantastisk oplevelse.

Pro-Safe_2Jonas Jørgensen der er ”Altmuligmanden” hos Pro-Safe tog i mod mig ved domicilet i Korsør. Han bød på en rundvisning med mulighed for at komme rundt i alle krogene i den 10 mand store virksomhed som til dagligt ledes af direktør Søren West.

Pro-Safe_4I showroomet, hvor vi begyndte, fik jeg de første ”smagsprøver” på det som ventede mig senere ude på vandet. I rummet stod nemlig 6 forskellige varianter af de RIB-både som Pro-Safe bl.a. sælger.

Pro-Safe_3I næste lokale som egentlig er en hal, har Pro-Safe sit eget værksted, hvor alle former for reparationer af bådene udføres. Alt lige fra renovering af motor til lapning, ja du læste rigtigt lapning. En RIB-båd er en gummibåd med fast bund som i værste tilfælde sagtens kan punktere. Men frygt ej, båden holdes oppe af selve skroget, hvis uheldet skulle være ude. Vi fortsætter herefter turen udenfor og i de 2 bygninger, hvor Pro-Safe har mulighed for opbevaring af et større antal både.

Pro-Safe_6Herefter bevæger vi os ned mod det, som bliver dagens kæmpe oplevelse. Vi skal kun gå omkring 30 meter fra Pro-Safe’s areal, før vi står foran den ”Knaldrøde gummibåd”. En Falcon 500 med en 50 hk motor med hydraulisk styring, som lige er blevet solgt til Sletten Bådeklub, skal lige have den sidste test inden den leveres til Klubben. Inden Jonas sejler os væk fra kysten, husker vi lige at iføre os de smarte redningsveste.

Pro-Safe_13Vi sejler gennem Korsør Havn og ud i Storebælt med den smukke bro med samme navn som baggrund. Da vi kommer ud af havnen, er det muligt at give den fuld skrue. Og den erfarne sejler Jonas, bliver vist ligeså overrasket som mig, over at den 5 meter lange RIB-båd med ”kun” en 50 hestes motor skyder så hurtig en fart. Vi har ikke nogen eksakt måling, men vi skyder på at den ligger på omkring 60-65 km/t. Med den hastighed er der rig mulighed for at ride hen over bølgerne i det store hav, som jeg har meget stor respekt for. På trods af bølgerne som i nogen tilfælde var lidt voldsomme i forhold til dem jeg tidligere har stiftet bekendtskab til, lå gummibåden yderst stabilt i vandet og skar sig gennem bølgerne uden den vuggen fra side til side, som jeg nok havde forventet.

Pro-Safe_5Efter en hurtig briefing, så er jeg selv klar bag rattet til min jomfru-tur i en RIB-båd. Jeg lægger forsigtigt ud, og det føles fantastisk at være kaptajn og have fuld kontrol over båden. Lidt efter lidt bliver forsigtigheden smidt overbord, og båden får mere og mere fart. Klamrende til rattet og med en båd som faktisk er begyndt at flyve henover bølgerne, kan jeg godt mærke at havet ikke er min hjemmebane endnu. Derfor er det faktisk en langt federe oplevelse at Jonas som den erfarne skipper han er. Giver prøver på, hvad gummibåden er i stand til når den bevæger sig rundt i det våde element. Efter en lille times tid ude på det store hav lægger vi til igen.

Pro-Safe_10På baggrund af denne fede tur ude i Storebælt, kan jeg kun appellere til at Pro-safe er virksomheden som du bør kontakte, hvis du leger med tanken om at købe en båd. De har nemlig specialiseret sig i en type af både som er fantastisk sjove, men også meget sikre at sejle med. Derfor ser man dem også anvendt i lidt mere alvorlige sammenhæng såsom den danske kystredningstjeneste samt militæret der anvender dem i forbindelse med militære operationer, hvor det kræves at fartøjet kan manøvrere sikkert under vanskelige vilkår.

Pro-Safe_7Som i har læst tidligere kaldes bådene for RIB (som oversat står for en ”stiv-skroget oppustelig båd”) og er en gummibåd med fast bund, som er blevet vældig populær blandt sejl- og dykkerklubberne. Grunden til dens popularitet må nok også skyldes, at den kan bestilles i alverdens størrelser og designes til ”næsten” hvilken opgave som man ønsker den skal kunne løse for en.

Pro-Safe_1Den Knaldrøde Gummibåd, som Jonas fremviste for mig i dag, var af typen Falcon 500 (500 står for længden af båden altså 5 meter) men den fås også i modeller fra 2,75 m og helt op til 5,70 m. Motoren som fulgte med, var en Yamaha på 50 hk og går man i købe-humør efter denne sammensætning, skal man betale 145.000 kr. Herudover kan også tilkøbes en trailer til at bugsere gummibåden for ca. 10.000 kr. (Se flere af Pro-Safe’s modeller HER!)

Pro-Safe_12Dette synes jeg, er en overkommelig pris for en sjovere måde, at transportere sig selv, en vandskiløber eller gutterne som skal have en sjov oplevelse ude på vandet. Kommer der så flere udgifter eller? – Der behøves ikke at komme flere udgifter. Meeen du skal lige tage højde for, at man selvfølgelig skal have et speedbådskørekort som koster fra kr. 850,- og en redningsvest pris fra kr. 599,- hos Pro-Safe. Pro-Safe_14Til den almindelige vedligeholdelse af gummiet, skal båden have polish 1 – 4 gange om året, afhængig af hvor meget sollys den udsættes for. Prisen er kr. 265,- for 750 ml som rækker længere end en sæson. Pro-Safe tilbyder i øvrigt vinteropbevaring af din båd. Her ligger prisen på kr. 200,- pr. m2, hvilket svare til ca. kr. 4.000,- årligt for den Falcon 500 som vi har sejlet rundt i i dag. Sidst men absolut ikke mindst, har jeg også en pris på, hvad det ville koste, hvis gummibåden skulle punktere – Kun kr. 500,- skal du have op af lommen, det er dæleme ikke mere end hvis jeg sender min punkteret cykel til cykelsmeden.

Pro-Safe_8Så OHØJ derude! – Kig ind på Pro-Safe’s hjemmeside og sammensæt din egen RIB-båd.

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Kevin Magnussen F1-konkurrence