AmazingCars tester: Suzuki Ignis 1,2 Dualjet SHVS Adventure


Suzuki Ignis_1ANNONCE – Det indlæg er lavet i samarbejde med og betalt af Suzuki – Datoen er 20. marts og jeg har lige fået overrakt nøglerne til den helt nye Suzuki Ignis som egentlig først officielt har Danmarks præmiere ved åbent hus arrangementer 1. & 2. april hos landets Suzuki forhandlere.

Suzuki Ignis_4Nye Suzuki Ignis? – Ja, Du har helt sikkert hørt navnet før, men den nye Ignis er altså en helt ny bil, som er så Usædvanligt Meget Sin Egen, at den er blevet placeret i sin helt egen og nye bil klasse som ikke er set tidligere. Det er en bil klasse som fortæller at Ignis’en har fået meget mere personlighed og kant. Suzuki Ignis kan nu kalde sig for verdens første MiniSUV.

Suzuki Ignis_8Den nye titel forpligtiger – og ”Guldspurven” som blev mit øgenavn til Ignis’en, sagt med et glimt i øjet, overbeviser mig også om, at den nok skal tiltrække langt flere interesserede, der vil opgradere deres microbil til en SUV. Den har sin helt egen attitude som kommer til udtryk ved at nogle nogen detaljer, såsom de indvendige håndtag er farvetilpasset i orange eller som i min testbil i titanium. Også kabinen overrasker positivt, mit højdemål er på næsten 2 meter, og jeg havde ingen problemer med at sidde komfortabel på de længere køreture.

Suzuki Ignis_2Den nye 2017 Suzuki Ignis, er en rigtig SUV og med den store frihøjde på 180 mm samt det automatiske 4-hjulstræk, AllGrip Auto er der intet som hindre en i at bevæge sig væk fra asfalten og i stedet forsøge sig ”off-road”. Men er du ikke typen som skyder genvej gennem vildnæs og pløjemark, men i stedet vælger et helt naturlig underlag, må det kun tale for at den nye Suzuki Ignis har fået et avanceret nødbremsesystem, en slingreadvarsel og kan sågar også prale af at være Hybrid. Suzuki forkorter det SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki) som kort fortalt fungere ved at en lille motor opsamler overskydende energi ved nedbremsning og genbruger det ved igangsætning til gavn for benzinøkonomien. En funktion som kun er mulig i Adventure modellen.

Suzuki Ignis_3Ignis’en får sin fremdrift af en 4-cyllindret Dualjet benzinmotor på 1,2 liter som yder i alt 90 hk og når man regner hybrid og motorydelsen sammen ender man på et EU forbrug på 23,3 km/l – Topfarten er opgivet til 170 km/t og kan accelerer fra 0 – 100 km/t på 11, 8 sek.

Suzuki Ignis_5Når jeg sidder og kigger fremad i kabinen, kan jeg ikke undgå at lægge mærke til den nye Suzuki Ignis’ rene linjer og friske lyse farver. Suzuki har udstyret de fleste af Ignis modellerne med et multimediesystem med en 7” farve touchskærm, DAB radio, bakkamera og forberedt til at du kan koble din smartphone til systemet ved hjælp af Apple CarPlay app’en. (Testbilen er også udstyret med navigation).

Suzuki Ignis_6Vender jeg derimod blikket bagud, har Suzuki sørget for at både højre og venstre bagsæde kan skydes 16,5 cm frem og tilbage i 4-personers modellerne. Hvilket giver flere muligheder for justering af benplads eller bagagerum.

Suzuki Ignis_7Man har mulighed for at vælge mellem 3 forskellige modeller af den nye Suzuki Ignis, Club, Active og topmodellen Adventure. Alle leveres med 5 døre og priserne begynder ved 127.990 kr. for deres Club model. Topudgaven Adventure, her starter prisen ved 159.990 kr. og til den pris er der inkluderet nøglefri betjening, læderrat, fartpilot, navigation som jeg tidligere har nævnt, automatisk klimaanlæg og meget mere. Udgiften til den grønne ejerafgift er kun på 310 kr. pr. halvår.

Så hvad holder dig tilbage nu? – Tag til Danmarks premieren hos din lokale Suzuki forhandler 1. & 2. april 2017 og få din egen testkørsel i den nye Suzuki Ignis – Find din lokale Suzuki forhandler HER!

Se i øvrigt, flere danske motorjournalister mødte den nye Ignis på et internationalt pressemøde sidst i november måned. De første indtryk var meget positive. Se fx FDM’s nyhedsartikel, Bilmagasinets første test, motorsiden.dk’s grundige gennemgang af bilen og en videotest af Berlingskes motorjournalist Henrik Dreboldt.

Bonusinfo: For dem som kan huske nogle årtier tilbage nærmere bestemt 4 årtier, så har den nye Suzuki Ignis ladet sig RETRO-inspirere af deres tidligere model Suzuki Cervo (senere hen også kendt under navnet ”Whizzkid”) som blev lanceret tilbage i slutning af 70’erne. Med den lille lækre detalje med de 3 fordybninger på bageste del af siden.Suzuki Igniz_retro

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *